“Bah, dat lust ik niet!”

 

12744732_10153565966132981_5257871757817238725_n

12688308_10153565970642981_2815423402953129278_n12715630_10153565969532981_6479292996181892463_n12733584_10153565968172981_4199152349003400627_n

12743987_10153565977527981_8320367476216467038_n

Kinderen en gezond eten… het is een hele uitdaging. Menig ouder heeft zich er wel al eens in geërgerd. Ken je het gevoel? Je hebt je best gedaan om een lekkere, gezonde maaltijd op tafel te zetten en het eerste wat die kleine ukkies zeggen is “Bah, dat lust ik niet!”. Jep, om compleet zot van te worden!

Dan probeer je als verantwoorde ouder dus op zoek te gaan naar kindvriendelijke gezonde recepten. Dat is niet gemakkelijk: het moet lekker, gezond en gevarieerd zijn. Want als ik aan de jongens vraag wat ze willen eten, is het antwoord altijd spaghetti of frietjes: niet echt gevarieerd dus. Dit zijn zowat de gevestigde waarden bij mijn kinderen:

  • Spaghetti
  • Wortelpatatjes met worst of vegetarische nuggets
  • Broccolipatatjes met vissticks
  • Balletjes in tomatensaus
  • Macaroni met kaassaus en hesp
  • Vol-au-vent met véél balletjes
  • Kip curry met rijst, ananas en perzikken

Ok, daar kom je al een eindje mee. Maar ik vind dat ze zo nu en dan toch ook eens iets anders mogen proeven. Zo leren ze nieuwe dingen kennen. Ze moeten op z’n minst een keer proeven. En blijkbaar moet je het hen een paar keer opnieuw laten proeven vooraleer ze de smaak pas echt leren kennen en kunnen appreciëren.

Dit zijn mijn zeven tips over kinderen en gezond eten:

  1. Ik probeer geleidelijk wat kleine veranderingen in de kinderen hun eetgewoonten aan te brengen. Zo eten we steeds havermoutpannenkoeken in plaats van gewone pannenkoeken. Het is maar een kleinigheidje, maar ondertussen hebben ze toch weer wat meer vezeltjes binnen.
  2. Wat betreft het beleg op deze pannenkoeken: dit blijft zoet. Siroop en suiker zijn de toppers. Ik koop wel biologische peren- en dadelsiroop. Ik leer hen nu ook de smaak van kokosbloesemsuiker kennen. Deze suiker is afkomstig van de nectar van biologische kokosbloesem. Het is volledig natuurlijk en ongeraffineerd. Bovendien is de productie ervan duurzaam. Het grootste voordeel is dat de van nature aanwezige suikers langzaam in de bloedbaan worden opgenomen, waardoor er geen sterke pieken in de bloedsuikerspiegel veroorzaakt worden en zodat je er langer energie kan uithalen. Bovendien smaakt deze suiker ook lekker. Het is van uitzicht een bruine suiker en smaakt wat naar karamel. Ik gebruik deze suiker ook om wafeltjes of cake voor de kinderen te maken.
  3. De kinderen eten meestal ook graag soep. Soep is al een gemakkelijkere manier om hen groentjes te laten eten. De groene soepen zijn thuis de favorieten, soep van groene groenten dus. De kinderen noemen deze soep ‘ketprotsoep’. Op kinderzender Ketnet werd er een keer slasoep gemaakt. We gebruikten het recept en de naam werd door de kinderen zelf gepersonaliseerd: ketprotsoep in plaats van ketnetsoep. De leeftijd zeker?! Alles is tegenwoordig prot, kak, scheet,… Bon, als het maar werkt! Als ze het ketprotsoep noemen en het dan ook nog willen eten: mij goed! Ik laat ook steeds een reepje gedroogde Kombu meekoken in de soep. Komwat?? Kombu is een Japans zeewier. Het bevat heel veel mineralen. De kinderen weten niet dat er zeewier in hun soep zit en ze proeven het ook niet.
  4. Voor in de zomer: zelfgemaakte ijslolly’s van vruchtensap.
  5. Fruitsla!  Ik las eens over een wetenschappelijk onderzoek dat aantoonde dat kinderen sneller voor fruit zullen kiezen als het in stuks gesneden is. Het is voor kinderen veel gemakkelijker om fruit te eten als het in stukjes gesneden is. Zeker als hun tandjes aan het wisselen zijn. En effectief: mijn jongens zijn er echt dol op. Ze eten hele komen fruitsla leeg. Ze helpen ook graag met het snijden van het fruit.
  6. Maak gekke gezichtjes waardoor groentjes en dergelijke aantrekkelijker worden voor kinderen… Dit vereist wel wat creativiteit of Pinterest! Het zorgt steeds voor lachende en verbaasde gezichtjes bij de jongens als ze aan tafel komen.
  7. En ten slotte: er bestaan ook snoepjes zonder suiker. Snoepjes die gezoet zijn met maïsstroop of diksap. Je vindt deze snoepjes in de biowinkel. Ook rozijntjes (of ander gedroogd fruit) als snoepjes kunnen de kinderen bekoren.
2 gedachtes over ““Bah, dat lust ik niet!”

  1. prinses op de kikkererwt zegt:

    Hier is het een drama. Echt. Dat mijn kinderen nog niet overleden zijn aan tekorten, is een wonder. Dat mijn kleintje me dagelijks zegt dat hij moe is, verwondert me niet. Hij eet als een muis. Een zwak muisje.
    Ik ben intussen zo ver dat ik snoep beloof als ze hun groenten op eten. Aaarghl.

    Like

Geef een reactie

